Una-Terra-logo

A TESCO saját márkás csirkehúsra áll át

A TESCO, Nagy Britannia legnagyobb szupermarketlánca, melynek számos országban, pl. Magyarországon is van hálózata, bejelentette, hogy elkötelezte magát az ECC – European Chicken Commitment (Az európai csirketenyésztés jobbá tételéért indított állatjóléti kötelezettségvállalás) standardja mellett, a saját márkás friss csirkehús esetében.

A legnagyobb piaci befolyású multi döntése világosan mutatja, hogy a szigetország nagy szupermarketjei is elő fogják írni termelőiknek az ECC állománysűrűségi korlátozását.

Becslések szerint, évente mintegy 70 milliárd csirkét vágnak le a húsáért, több mint kétharmaduk úgynevezett brojler – gyorsan gyarapodó, tudod, a 42 naposan vágósúlyú – fajta, akiket szándékosan túlzsúfolt kopár, napfénytől mentes csarnokokban tartanak és hozamnövelő takarmánnyal etetnek.

A szelektált tenyésztés gyenge csontozatú, nyomorúságos madarakat eredményez, akik rövid létük nagy részét ülve töltik, nemcsak törékeny csontjaik miatt, de mert a csarnokok zsúfoltsága amúgy sem teszi lehetővé számukra, hogy bármi természetes igényeiknek megfelelőt (takarmánykeresgélés, zöld növényzet csipegetése, kapirgálás, rohangálás, porfürdőzés…) tehessenek.

A gyors növekedés és mozdulatlanság miatt sokan szenvednek mozgásszervi- és szívbetegségben, izomgyengeségben, gyakoriak a csonttörések.

Röviden, a brojler csirkék létminősége a világrajöttüktől a levágásukig embertelenül rossz!

Az ECC legfontosabb kritériumai: a jelenlegi helyett, lassabban gyarapodó fajták tenyésztése, négyzetméterenkénti maximum 30 kg-os össztömegig! A csarnokok átalakítása a természetes fény beáramlásának lehetővé tételéért, ülőrudak telepítése, a vágósúlyt elért egyedek elgázosításának gyorsabbá, hatékonyabbá, azaz összességében “kíméletesebbé” tétele.

A szabványok betartatását harmadik fél felügyeli a tenyésztők nyilvános előrehaladási jelentései mellett.